Normen van de praktijk van de Feldenkrais Methode
Normen van de praktijk van de Feldenkrais Methode®
Zoals goedgekeurd door de IFF Algemene Vergadering mei 1994
Inhoudsopgave
- Voorwoord
- Invoering
- Sectie 1: Feldenkrais: Wat het is en wat het doet
- Sectie 2: Wat Feldenkrais is niet
- Sectie 3: Wat een Feldenkrais beoefenaar weet, begrijpt en doet in het beoefenen van de Feldenkrais
- Sectie 4: Het organiseren van processen van de Feldenkrais
- Vragen beoefenaars / docenten verwijzen naar zichzelf
- Vragen met betrekking tot het observeren van de student.
- Cognitieve vragen in de geest van de beoefenaar / docent, dat hij / zij van mening is.
Voorwoord
1. Elke poging om een definitie van de Feldenkrais schrijven kan worden gezien als het produceren van een enigszins statische beschrijving van een zeer vloeibare en dynamische methode. Feldenkrais beoefenaars / docenten zich voortdurend te ontwikkelen hun begrip en de praktijk van de werkwijze en in het aanbieden van definitieve uitspraken over het werk dat we moeten niet verliezen ons perspectief van dynamiek en evolutie. Dit document moet worden uitgelegd dat licht.
2. Innovatie en groei op dit gebied worden gewaardeerd, vooral wanneer gebaseerd op een solide basis van kennis, gevoeligheid en vaardigheid belichaamd in Methods’ huidige vorm. Als geldig innovaties geaccepteerd worden in de Feldenkrais gemeenschap, deze normen overeenkomstig aangepast.
3. Dit document zal regelmatig worden bijgewerkt door een comité dat door de raad van bestuur aan te wijzen voor het doel van de herziening en het maken van herzieningen van de Standards of Practice.
Invoering
1. Feldenkrais gaat ervan uit dat de mens heeft transformationele potentieel en dat alle mensen, ongeacht hun leeftijd of conditie, hebben de mogelijkheid om te leren.
2. Moshé Feldenkrais schreef in HOGER JUDO,
“In een perfect gerijpt lichaam dat is gegroeid zonder grote emotionele stoornissen, bewegingen hebben de neiging geleidelijk te voldoen aan de mechanische eisen van de omringende wereld. Het zenuwstelsel heeft zich ontwikkeld onder invloed van deze wetten en is voorzien om hen te. Echter, in onze samenleving doen we, door de belofte van grote beloning of intens straf, dus verstoring van de gelijkmatige ontwikkeling van het systeem, dat veel handelingen worden uitgesloten of beperkt. Het resultaat is dat we moeten speciale voorwaarden te scheppen voor het bevorderen van volwassen rijping van vele gearresteerd functies. De meerderheid van de mensen moeten worden geleerd om niet alleen de speciale bewegingen van ons repertoire, maar ook om patronen van de bewegingen en houdingen die nooit had mogen worden uitgesloten of verwaarloosd te hervormen.”
Sectie 1: Feldenkrais: Wat het is en wat het doet
1. Feldenkrais is een educatief systeem dat een functionele bewustzijn van het zelf ontwikkelt zich in de omgeving. De methode maakt gebruik van het feit dat het lichaam het belangrijkste middel voor het leren.
2. Feldenkrais is een benadering van het werken met mensen die hun repertoire van bewegingen breidt, verhoogt het bewustzijn, verbetert de functie en stelt mensen in staat om zich nader te uiten.
3. Feldenkrais direct ingegaan op de vraag hoe het leren die nodig is voor het organiseren van het gehele zelf en het terugwinnen uitgesloten en ondoordachte bewegingspatronen of acties te vergemakkelijken.
4. Dit wordt gedaan door het uitbreiden van het zelfbeeld door middel van beweging sequenties die de aandacht te brengen op de delen van het zelf die buiten bewustzijn en niet betrokken in functionele acties. Betere functie wordt opgeroepen door het instellen van een verbeterde dynamische relatie tussen de afzonderlijke, zwaartekracht, en de maatschappij. Feldenkrais, zichzelf, gedefinieerde functie als de interactie van de persoon met de buitenwereld of het zelf met het milieu
5. De methode maakt het mogelijk mensen in hun functioneren op te nemen, bewegingen en lichaamsdelen buiten beschouwing, vergeten of uitgesloten van hun gewone acties of beelden van de acties. Doordat een persoon om te leren hoe hun hele lichaam werkt in elke beweging, Feldenkrais helpt mensen om hun leven meer volledig te leven, efficiënt en comfortabel.
6. De verbetering van fysiek functioneren niet noodzakelijk een doel op zich. Een dergelijke verbetering is gebaseerd op het ontwikkelen van een bredere functionele bewustzijn die vaak een toegangspoort tot meer algemene verbetering van de fysieke functioneren in de context van zijn omgeving en het leven.
7. Feldenkrais is gebaseerd op zelforganisatie en zelfregulering bij het leren.
8. Feldenkrais is uitgedrukt in twee parallellisme: VOORLICHTING door middel van beweging en functionele integratie..
9. Opinie via verzending uit verbaal gerichte beweging sequenties eerste plaats voordoet groepen. Er zijn enkele honderden uren aan bewustzijn door beweging lessen. Een les duurt over het algemeen 30-60 minuten. Elke les wordt meestal georganiseerd rond een bepaalde functie.
10. In VOORLICHTING door beweging lessen, mensen te betrekken in precies gestructureerde beweging verkenningen dat denken te betrekken, sensing, in beweging, en verbeelden. Velen zijn gebaseerd op ontwikkelings-bewegingen en de gewone functionele activiteiten. Sommige zijn gebaseerd op meer abstracte verkenningen van joint, spier, en posturale verhoudingen. De lessen bestaan uit comfortabele, eenvoudige bewegingen die zich geleidelijk ontwikkelen tot bewegingen van groter bereik en complexiteit. Er zijn honderden VOORLICHTING door beweging lessen in de Feldenkrais die variëren, voor alle niveaus van de beweging vermogen, van eenvoudige structuur en fysieke vraag naar moeilijker lessen.
11. VOORLICHTING door beweging lessen proberen om een bewust zijn van hun gewone neuromusculaire patronen en starheid te maken en om de opties voor nieuwe manieren van bewegen terwijl het verhogen van de gevoeligheid en de efficiëntie te verbeteren uit te breiden.
12. Een belangrijk doel van de VOORLICHTING door beweging is om te leren hoe je de meeste basisfuncties worden georganiseerd. Door het ervaren van de details van hoe een eventuele actie uitvoert, de student heeft de mogelijkheid om te leren hoe
– bij te wonen om zijn / haar hele zelf
– het voorkomen van onnodig energieverbruik
– mobiliseren zijn / haar intenties in daden
– leren.
13. FUNCTIONELE INTEGRATIE de andere vormen van expressie Feldenkrais. Net zoals Feldenkrais beoefenaars mensen kunnen begeleiden door beweging sequenties verbaal in VOORLICHTING door beweging, ze ook begeleiden mensen door middel van beweging met zachte, niet-invasieve te raken in functionele integratie.
14. Functionele integratie is een hands-on vorm van tactiele, kinesthetische communicatie. Feldenkrais beoefenaar communiceert met de student hoe hij / zij zijn / haar lichaam en hints organiseert, met zachte aanraken en beweging, hoe bewegen uitgebreidere functionele motorische patronen.
15. De functionele integratie les moeten betrekking hebben op een verlangen, intentie, of de behoefte van de student. Het leerproces wordt uitgevoerd zonder het gebruik van een invasieve of krachtige procedure uitgevoerd. Door middel van verstandhouding en respect voor de vaardigheden van de student, kwaliteiten, en integriteit, de beoefenaar / docent creëert een omgeving waarin de student comfortabel kunnen leren.
16. In functionele integratie, de beoefenaar / docent ontwikkelt een les voor de student, op maat van de unieke configuratie van die bepaalde persoon, op dat moment. De arts brengt de ervaring van het comfort, genoegen, en het gemak van de beweging, terwijl de student leert hoe hij zijn / haar lichaam en gedrag te reorganiseren in nieuwe en effectievere manieren.
17. In functionele integratie, het voornemen van de beoefenaar / docent is leerzaam en communicatief.
18. Functionele integratie wordt meestal uitgevoerd met de student liggend op een tafel speciaal ontworpen voor het werk. Het kan ook worden gedaan met de student in zittende of staande houding. Soms, verschillende steunen worden gebruikt in een poging om de persoon lichaamsconfiguratie ondersteunen of om bepaalde bewegingen vergemakkelijkt.
19. De methode is gebaseerd op de principes van de fysica, biomechanica en een empirisch begrip van leren en menselijke ontwikkeling.
Sectie 2: Wat Feldenkrais is niet
1. De methode is geen medisch, massage, carrosserie, of therapeutische techniek. De methode is een leerproces.
2. De Feldenkrais Practitioner heeft geen seksuele bedoelingen en niet de seksuele of andere intieme delen van een persoon te raken.
3. Chemische of mechanische hulpmiddelen worden niet gebruikt in de praktijk van Feldenkrais
Sectie 3: Wat een Feldenkrais beoefenaar weet, begrijpt en doet in het beoefenen van de Feldenkrais
De beoefenaar / docent:
1. Begrijpt dat alle acties in de Feldenkrais zijn een product van een manier van ervaren en denken zoals oorspronkelijk ontwikkeld door Moshe Feldenkrais, en gestructureerd in het curriculum van Feldenkrais Professional Training Programma's. Alle uitingen van Feldenkrais in het ontwerp en de leer van de VOORLICHTING door beweging of bij de uitvoering van een functionele integratie les, vertegenwoordigen die manier van denken.
2. Is gevoelig voor de onderlinge afhankelijkheid van het acteren, sensing, het denken, en het gevoel dat de menselijke activiteit vormen, en erkent dat veranderingen in beweging te beïnvloeden al deze factoren.
3. Begrijpt de beweegredenen, ontwerpstrategieën en beginselen van functionele integratie en bewustwording door middel van beweging lessen. Dit inzicht kan impliciete en / of expliciete zijn, empirische en / of cognitieve.
4. Begrijpt de effectiviteit van en kan de basis leerstrategieën van Feldenkrais in het onderwijzen van de VOORLICHTING door middel van beweging te communiceren, zoals:
een: oriënteren om het proces van leren en doen in plaats van te werken naar een doel;
b: met behulp van trage, zachte beweging;
c: richten van voorlichting richting sensing verschillen en waarnemen geheel onderling verbonden patronen in verkeer;
d: waardoor de student om zijn / haar eigen weg te vinden met de les;
e: regisseren studenten binnen de grenzen van de veiligheid om te bewegen door het vermijden van pijn en spanning.
5. Observeert en interageert met studenten van het eerste contact en gesprek op een wijze die leidt tot de ontwikkeling van functionele integratie lessen coherent is met de beginselen zoals hierboven vermeld. Dit betekent dat de beoefenaar / docent weet hoe te vertalen de manier waarop studenten hun problemen te presenteren in het kader van het denken van de Feldenkrais.
6. Maakt een onderscheid tussen het oplossen van een probleem dat de student presenteert en het oproepen van een reactie ontworpen om een nieuwe manier van denken te creëren, gevoel, sensing en verplaatsen.
7. Kent het verschil tussen leren om een bepaalde vaardigheid of functie te bereiken en het leren van nieuwe strategieën en mogelijkheden voor actie in verband te bereiken om iemands intenties in het milieu.
8. Wendt zijn / haar stem, lichaam, presentatie en aanwezigheid in relatie tot de student, om zo een ondersteunende omgeving voor het leren aan te moedigen.
9. Voortdurend reorganiseert hem / haarzelf in relatie tot de waargenomen veranderingen in de student ondergaat VOORLICHTING door beweging lessen en functionele integratie.
10. Contacten een andere persoon door middel van aanraking op een manier die aansluit, niet-invasieve in intentie, en niet-corrigerende.
11. Meshes zijn / haar bewegingen met de eenvoudigste richtingen waarin de student beweegt.
12. Zich bewust wanneer steun wordt gegeven aan de student, wanneer de kwaliteit van de actie verbetert, en als de functie wordt meer geïntegreerd.
13. Verandert zijn / haar zelf-organisatie met het oog op een grotere gevoel van troost te roepen, grotere capaciteit om te leren en verbeterde vermogen om te functioneren in de student.
14. Beschikt over de nodige vaardigheden om de student zelfregulerende vaardigheden op te roepen.
15. Bepaalt wat bewegingspatronen een persoon moet leren om een functie te leren.
16. Maakt onderscheid tussen een meer of minder efficiënt uitgevoerd actie, zich bewust wordt van de aanwezigheid van vreemde inspanningen en kan voelen, waar een student interfereert met voorgenomen acties.
17. Detecteert de wijzigingen in gespierde patronen, skelet configuraties, ademhaling, en autonome zenuwstelsel tekenen in zowel hem / haarzelf en de student.
18. Maakt fundamentele verschillen over de verschillen in de spiertonus door het lichaam van de student en wat nog belangrijker is, weet hoe die verschillen door eigen gevoeligheid toenemende vinden als dat nodig is.
19. Is gevoelig voor de hoeveelheid van het invoeren van een student kan ontvangen tijdens elke les en regelt de intensiteit en de duur van elke les dienovereenkomstig.
20. Kunnen bespreken en te beschrijven aan anderen wat zijn / haar bedoelingen zijn of waren tijdens een functionele integratie les.
21.Organiseert functionele integratie lessen begrijpen van zowel de symbolische en bio / mechanische aspecten van zelfexpressie en hoe ze met elkaar verweven.
22. belangrijker, weet hoe hij / hij of zij / haarzelf, leert.
Sectie 4: Het organiseren van processen van de Feldenkrais
1. In de kern van de Feldenkrais is een gemoedstoestand die een proces van onderzoek bevordert in plaats van degene die streeft naar oplossingen te definiëren. De huisarts en de student samen te voegen om te ontdekken en het bewustzijn te bevorderen die nodig met het oog op het verbeteren van het functioneren van de student.
2. De volgende vragen zijn uniek coördinaten van de Feldenkrais. Wanneer ze allemaal samen als een constellatie brachten ze vertegenwoordigen een unieke signatuur van de Feldenkrais. Beoefenaars leren de Feldenkrais door de antwoorden te vertalen op deze vragen in acties, of de vragen worden gesteld of expliciet of impliciet beantwoord.
3. Deze vragen kunnen nooit in de taal door een Feldenkrais beoefenaar worden gebracht, maar vormen een zee van gedachten, die misschien zo nu en dan aan de oppervlakte in een uitgesproken vorm, en worden gevraagd door de beoefenaar van zichzelf of een ander rechtstreeks.
Vragen beoefenaars / docenten verwijzen naar zichzelf
1. Hoe presenteer ik mezelf in relatie tot mijn studententijd?
2. Wat kan ik doen om een grotere verstandhouding te bereiken met mijn student?
3. Wat moet ik doen met mezelf om de omgeving te creëren voor het leren voor elke les?
4. Hoe moet ik georganiseerd om contact met een andere persoon te maken?
5. Hoe organiseer ik mezelf in staat zijn om meer gevoelig te voelen (voor feedback)?
6. Hoe moet ik georganiseerd om te communiceren en te handelen (voor feedforward)?
7. Wat kan ik doen om steun te communiceren en gemak met mijn student?
8. Wat moet ik doen om een reactie van mijn student te roepen, zonder overdreven richtlijn?
9. Hoe kan ik werken, zodat mijn bedoeling is duidelijk, maar niet opgelegd aan de student?
10. Welke gevoelens worden opgeroepen in mezelf tijdens het werken met mijn student en hoe wordt dit gevolgen heeft voor mijn acties?
Vragen met betrekking tot het observeren van de student.
1. Hoe kan ik ontdekken de behoeften en wensen van mijn student en hoe kan ik zelf regelen aan te pakken?
2. Hoe werkt de student slagen in zijn / haar leven of in een bepaalde acties van belang zijn in het leven?
3. Als de student voelt zich mislukt, heeft hij / zij succesvol voelde eerder en hoe hij / zij zich organiseren om te slagen in het verleden?
4. Wat kan ik voelen in de manier van verschillen over deze persoon, dat laat zien wat er nodig is, bijv., ene kant in vergelijking met de andere, hoge en lage tonen in, tussen deze persoon en anderen, enz.?
5. Wat kan ik zien, voelen of het gevoel dat me zal toestaan om voor mezelf te ontdekken en te onthullen aan mijn student het patroon van de organisatie waarvoor hij / zij op dit moment het handhaven? En hoe kan ik het gevoel en onthullen de richting die hij / zij zou kunnen worden op weg naar van hun huidige patroon van de organisatie?
6. Wat kan ik voel, zien, of zin dat me zal toestaan om de student in de richting die meer leren en meer vermogen zal oproepen bewegen?
7. Hoe kan ik zien wat er ontbreekt of onbeheerd achter in het zelfbeeld van de student als het wordt onthuld in zijn / haar lichaam?
Cognitieve vragen in de geest van de beoefenaar / docent, dat hij / zij van mening is.
1. Wat is de student te doen en niet te doen om zijn / haar bedoelingen in het leven te vervullen?
2. Hoe kan ik vinden wat de student wil in het kader van zijn / haar leven? Welke functie of functies kunnen worden betrokken?
3. Wat beweging sequenties kunnen worden georganiseerd rond een thema dat een mogelijke leerervaring voor de student kan creëren, dat zal helpen volledige wat er ontbreekt of onbeheerd in hun zelfbeeld?
4. Wat voor soort lessen zijn het meest geschikt voor de behoeften van deze persoon?
5. Is er een belangrijke functie zou ik willen verkennen met mijn studententijd en welke stappen nodig zijn om te beginnen aan de exploratie van die functie zijn?
6. Wat bewegingsmogelijkheden en / of welke functies zijn op ontwikkelingsgebied vereist voor het werken met de functie zijn we van plan om te herstellen?
7. Wat kan deze student leren op dit moment? Wat is het tijdschema voor zijn / haar leren en wat er nodig zou zijn om het te verdiepen?
8. Wat zijn de verschillen ik moet maken en wat zijn de categorieën en abstracties ik nodig zou kunnen vormen om te blijven mijn en het leren van mijn student?